Listening: Qual o tipo mais efetivo?

Avatar do usuário Marcelo Pias 640 1 2 14
Olá galera, mais uma vez eu aqui hehe ;D

Seguinte, vejo a maioria das pessoas (ou todas) dizendo que o listening mais efetivo é aquele em que você entende cerca de 80%, eu fico pensando cá comigo, será que não vou perder muito tempo com isso???
Porque uma criança é rodeado do inglês 100% natural e mesmo assim aprende, meu amigo aprendeu vendo direto filmes e séries, não passou por um inglês 'mais simples' primeiro... Tenho muitas dúvidas quanto ao tipo de listening que devo fazer, sou nivel intermediário, consigo escrever e ler relativamente bem, tô com a primeira temporada do My wife and kids aqui, justamente pra praticar meu listening...

Aguardo opiniões de vocês, principalmente aqueles q já experimentaram !!

Talvez eu seja um pouco afobado, porque quero logo entender tudo, mesmo tendo a consciência de que um idioma se aprende com o tempo e nunca se para de aprender, enfim....
Avatar do usuário PPAULO 36010 4 32 631
Let´s do it the other way, if a learner of Portuguese, from an English-speaking country listen to Portuguese.
Firstly, would be advisable that he would learn from an educated people, I mean, the one that knows the minutes of Portuguese, regardless of wich state he was.
Then would be prefferable that he listened the Portuguese of the southeast region, why? because is the one he is going to be in touch, watching and listening the mainstream media, nothing to do with prejudice here.
Now he has a working knowledge of Portuguese, then he is going to know the "niceties" of Portuguese language as a whole, for example, that some ''Paulistas" have their ''e'' with a ''ê" sound. That´s why that people in TV (game) shows are asked to pick a letter and they may say out loud ''ê", if other regions it might be ''é" sound.
Then would come the regionalisms, the garoto/moleque vs guri and so on.
Then, stop everything! chances are that he/she comes to Rio, or Sao Paulo or land in some northeastern or north state, so it would be an almost completely different can of worms then. Or maybe the speaker have a different "register", let´s also guess that he stays at friend´s in Piauí, but the family at the house if from RS, so they could talk many words that aren´t of current usage by natives/local people.
You know what? he wants to learn Portuguese, he gets in touch with Portuguese and doesn´t worry much, practice will come with time and exposure to the language. There´s a "core" of language that we really have to know, with wich he can always ask about others words and expressions that he happens to meet, so it´s a beggining, and it´s what matter much.
My thinking, tough.
MENSAGEM PATROCINADA Para aprender mais sobre os Tempos Verbais baixe agora o: Guia Grátis de Tempos Verbais em Inglês. Ele contém um resumo bem estruturado para revisar os conceitos que você aprendeu na escola.

Clique aqui e saiba como baixar!
Bom dia!

Acredito que sua dúvida seja qual material escolher para treinar o listening, desculpa se estiver errada.

Eu treino com músicas, séries e filmes. Escolho séries como Friends por ter palavras mais cotidianas, e filmes como A Proposta, por ser de fácil entendimento, porém costumo assistir, também, Harry Potter, mesmo havendo palavras não muito cotidianas, por gostar muito.
As músicas escolho as que gosto mais e as quais não são muito rápidas, para poder acompanhar. Primeiramente escrevo a letra, e ouço a música vendo a letra que copie, posteriormente apenas a ouço(essa etapa pode demorar a chegar dependendo da realização das outras), e por fim, canto junto, essa etapa é muito gratificante, conseguir ouvir, entender e ainda por cima conseguir acompanhar cantando, é uma vitoria.
Espero ter ajudado.
Avatar do usuário PPAULO 36010 4 32 631
Good tip, Sabrina. In fact, magazines and courses record high quality CDs/DVDs in
recording studios, so they are good to the learner of English (at least to the basic level learner, like me...) And it´s a good beggining, such recordings avoid noises, and are in more "slowed" English, for benefit of the listener.
There are other advantages as well, they don´t use many words and expressions that would puzzle us, since they are made to fit the level of the learner.
Then, after one having build up some vocab, he/she may go to other levels or even go to more difficult enterprises, say, watching CNN or BBC news etc.
Movies are also welcome, since one can enable or disable the dubbing, listen to it in English, then Portuguese, etc.
So, yes to all of above said (by Sabrina). Yep, it´s "uma vitória".