Exercício de Inglês: Preparatório para o TOEFL

Bom dia, pessoal! Alguém trabalha dando aula de preparatório do TOEFL por aqui?
Eu tô dando aulas sobre isso pela primeira vez e mesmo usando o material do Longman ainda tenho algumas dúvidas.
Tem um tipo de questão de reading em que o aluno deve escolher a melhor opção de palavra similar a que está grifada no texto. Porém, as vezes mais de uma opção é possível (porque existem duas opçoes muito parecidas) e eu não sei como fazer nesse caso, não sei como explicar pro meu aluno que ele deve escolher a opção X ou a Y.
Vou colocar um exemplo do livro aqui.
The word "ongoing" in paragragh 5 is closest in meaning to
A) mobile
B) continuous
C) increasing
D) periodic
"An additional part of the process of reef formation is the 'ongoing' compaction and cementation that occurs throughout the process."
A resposta é periodic, e realmente é a melhor entre as opções mas, pra mim, escolher continuous não estaria errado. Então não sei como explicar isso para os meus alunos.
MENSAGEM PATROCINADA Você sabe como está o seu nível de inglês? Teste agora GRÁTIS em apenas alguns minutos.

Clique aqui para iniciar o Teste Online!
Avatar do usuário Daniel Reis 960 1 16
Confesso que eu teriado errado essa questão no exame. Também pensei em continuous como alternativa correta, e talvez porque eu esteja mais acostumado com essa palavra do que periodic, mas pensando bem aqui, a palavra continuous é mais utilizada quando falamos de tempo verbal, enquanto periodic é utilizado de forma mais ampla, então realmente faz sentido a resposta ser a alternativa D no contexto apresentado.

Vamos esperar mais respostas dos experts.

Vou ficar de olho nesse tópico.
Avatar do usuário PPAULO 45365 6 35 800
Indeed it´s an interesting question.
With multiple choice questions, a point is that the answer that best matches what it´s asked is a candidate to be the one.
Another point with a multiple choice questions is that the answer (not only the correct one) but the one that stands true all of the time, in all cases, and without exception. So, it is the stronger or that covers the matter most.

"continuous" would throw me on the rocks, I must admit. Because it may mean "pattern". But even so, if Wordreference example is something to go by, it is more apt to be used with things, not relating to time like in the question. But, it´s me here, I could be mistaken, of course.
Plus, here I have the benefit of hindsight (read - search, to know which answer is, etc).
http://www.wordreference.com/enpt/continuous

Something that happens periodically, at intervals (with time between, not continuously/with spaces between.)
Periodic adj (recurring regularly) periódico adj
http://www.wordreference.com/enpt/periodic

I looked up "ongoing" at Wordreference to see what gives..., but then not much on that one (on my opinion).
Then Thesaurus came to my rescue:
https://www.thesaurus.com/browse/ongoing
Hmm, then continuing, in process, growing... Yes! It makes sense. This seems like passing the test of "is true all the time".

But I am not going to say that I would score that one. As I said, now I have the benefit of having time to think, and to think it through.
That´s a moment (to me) that the one that is a reader wins, but then he has to be lucky as well. To the word he knows well to be on the exam!