So x Neither: Como utilizar

So + Verbo + Sujeito

. Nas frases afirmativas pode-se empregar uma construção com a partícula so, seguido do verbo e do sujeito:

Exemplo: I am tired. (Estou cansado.)
So am I. (Eu também estou.)

. Verbos válidos são os auxiliares ou modais que estabelecem concordância temporal com a oração anterior:

Exemplo: Mum went shopping and so did daddy. (Mamãe foi às compras e papai fez o mesmo.)

Neither + Verbo + Sujeito

. Nas frases negativas pode-se empregar uma construção idêntica, a partícula so por neither

Exemplo: He hasn't got time. (Ele não tem tempo.)
Neither have I. [Nem eu (tenho).]

. Os verbos válidos sã os mesmos citados para so:

Exemplo: Neither can we. [Nem nós (podemos).]

TESTE DE VOCABULÁRIO
Faça um teste e descubra como está seus conhecimentos de vocabulário de inglês em 5 minutos! Este teste foi desenvolvido por professores experientes. O resultado sai na hora e com gabarito. INICIAR TESTE
2 respostas
I didn't undertand...
Why "So am I" and not "So I am"?

Or

"Neither am I" and not "Neither I am"?

Do you can answer me? Please?
Marcio_Farias 1 24 213
guifm escreveu:I didn't undertand...
Why "So am I" and not "So I am"?

Or

"Neither am I" and not "Neither I am"?
Because mother tongue users of English have used it like this for quite a long time. The word order, rather inversion, stuck, and some grammarian came along and added the entry to his grammar manual. A couple of grammarians followed suit but formed (empowered) a usage panel which eventually approved the inversion. As time went by, more grammarians came up, so did more colleges and universities and more researching students.

Of course, you can easily refute this theory of mine and promptly dismiss my logic at explaining it antway.

We will often find an answer to most of our questions, nonethless. If we will not find an easy one, neither will those unwilling to take a no for answer.

That said, that's sad.